Вирішення долі дітей, вилучених із неблагополучних сімей, дітей, покинутих рідними, які опинились у складних життєвих обставинах, – це питання не лише прямої турботи держави, але й нашої суспільної зрілості та соціальної відповідальності.
Складна бюрократична процедура вирішення долі таких діток, забезпечення їх насущних проблем сьогодні на законодавчому рівні вибудована і діє наступним чином: після обстеження у міській дитячій клінічній лікарні Чернівецької міської ради, – юридична служба нашого лікувального закладу вимушена виконувати невластиву роботу – виступати координатором співпраці з багатьма підрозділами міста: іншими медичними установами, Міською службою у справах дітей, Чернівецьким міським центром соціальних служб, Ювенальним відділом поліції, Обласним будинком дитини, Центром соціально-психологічної реабілітації дітей служби у справах дітей Чернівецької ОДА.
Нас усіх, хто на первинному рівні опікується долею таких дітей, турбує, перш за все, відсутність єдиного організаційного алгоритму, який би унормовував не лише порядок дій, але й терміни виконання своїх, передбачених законом обов’язків, усіх суміжних служб та персональної відповідальності їх працівників за зволікання із вирішенням долі такого малюка. Часто усі процедури тривають по декілька місяців. І справа не лише у тому, шо дитяча клінічна лікарня несе витрати, які повинна спрямовувати за прямим призначенням на лікування діток, що тривалий час такі діти, будучи абсолютно здоровими, знаходяться на утриманні у стаціонарі, де повинні лікуватися хворі підлітки, що відволікає персонал лікувального закладу від прямих обов’язків. Найголовніше – це психологічний дискомфорт цих діток, які тривалий час залишаються у невизначеній ситуації…
Аналізуючи стан справ, який ситуативно склався із вирішенням долі таких маленьких дітей та підлітків, ми змушені констатувати, що на сьогодні залишається чимало важливих проблем, які невідкладно повинні вирішуватися на державному рівні:
– діти, після проведення обстеження – абсолютно здорові, тривалий час вимушено продовжують перебувати у лікувальному закладі, доки триває процедура підготовки необхідних документів щодо вирішення їх подальшої долі та місця проживання (як то – повернення дитини батькам, переведення у будинок дитини, реабілітаційні центри, чи передача на виховання патронатній сім’ї);
– діти, які опинились у складних життєвих обставинах, потрапляють до нас із одинокими матерями, без місця проживання, часто з неадекватною, агресивною поведінкою, які не переймаються проблемою догляду та піклування про свою дитину. Це не лише накладає додаткове навантаження на персонал дитячої лікарні, але й часто травмує психіку інших діток, які лікуються у стаціонарі.
На жаль, констатуємо, що вже за 8 місяців 2024 року до лікарні направили 24 таких дітей.
Ситуація переконливо доводить, що виникла нагальна необхідність унормування цих процедур. Ми добре розуміємо, що тільки прийняття рішення, видання наказу та інших необхідних документів – дає підставу виписати здорову дитину з нашого лікувального закладу для переведення у Центр соціально-психологічної реабілітації дітей служби у справах дітей Чернівецької ОДА, передати на виховання у патронатну сім’ю або повернути у свою родину.
Прикро констатувати, але кількість таких госпіталізованих дітей, які були вилучені з сім’ї, покинуті батьками, знайдені органами правопорядку, – щороку зростає.
У дитячу лікарню доставляють діток з неблагополучних сімей без документів: без свідоцтва про народження, без відомостей про батьків та місця проживання.
Особливо негативним фактором є те, що повністю відсутня медична документація, немає декларації, тому відсутні відомості про перенесені хвороби, інфекційні захворювання, алергічні реакції, щеплення тощо. Ці дітки із сім’ї потрапляють в дитячу лікарню швидкою медичною допомогою у супроводі працівників поліції та служби у справах дітей з мінімальним комплектом документів: «Акт про дитину покинуту в пологовому будинку, яку відмовились забрати батьки, покинуту чи знайдену дитину»; «Актом проведення оцінки рівня безпеки дитини», «Актом органу внутрішніх справ України та закладу охорони здоров’я про підкинуту чи знайдену дитину та її доставку».
Насамперед бездоглядні діти потребують не тільки ретельного лікування, повноцінного харчування, а й одяг, тому залучаються благодійники. Підписаний тристоронній Меморандум про співпрацю у сфері захисту прав дітей із благодійним фондом «Місто добра», виконавчим комітетом Чернівецької міської ради та Міською дитячою клінічною лікарнею для організації та покращення життєвим умов і надання необхідної допомоги дітям, які опинились у скрутних життєвих обставинах, дещо пом’якшує ці складні обставини, але повністю їх не нейтралізує.
Дітки тривалий час вимушено перебувають в дитячій лікарні, будучи здоровими та очікуючи на збір документів, а також відповідного рішення. Подібні процедури тривають значний час і саме тут потрібна чітка регламентація дій, термінів та відповідальних за максимальне скорочення бюрократичних прогалин!
Для переведення дітей з лікувального закладу, після обстеження та лікування, найчастіше необхідно поновити або видати новий документ:
- Свідоцтво про народження;
- Комплект необхідних документів, зібраних службою у справах дітей;
- Рішення стосовно подальшої долі дитини.
На наш погляд, необхідно вирішити питання негайного переведення дітей після обстеження та лікування з лікувального закладу на тимчасове проживання у спеціалізовані дитячі будинки (будинок дитини, реабілітаційні центри, патронатні сім’ї) до прийняття рішення щодо надання остаточного статусу дитині.
У Міській дитячій клінічній лікарні Чернівецької міської ради адміністрацією та юридичною службою медичного закладу послідовно здійснюється реалізація норм положень Закону України «Про запобігання та протидію домашньому насильству», проводиться роз’яснювальна робота відповідно до вимог «Сімейного кодексу України» – ст. 150 «Обов’язки батьків щодо виховання та розвитку дитини», ст. 155 «Здійснення батьківських прав та виконання батьківських обов’язків»; «Кодексу законів про адміністративні правопорушення» – ст. 184 «Невиконання батьками або особами, що їх замінюють, обов’язків щодо виховання дітей»; а також – «Кримінального кодексу» – ст. 166 «Злісне невиконання обов’язків по догляду за дитиною або за особою, щодо якої встановлена опіка чи піклування».
Сьогодні наше спільне вкрай важливе завдання – забезпечити злагоджену роботу всіх підрозділів міста у вирішенні долі таких дітей, які вже й так у силу обставин зазнали психологічної травми, часто – фізичного насильства і приниження людської гідності!
Діти – це майбутнє нашої нації, і тут не можу бути «чужих», – вони усі наші і ми відповідальні за їхні долі!
Наталя Добровольська,
юристконсульт Міської дитячої клінічної лікарні
Чернівецької міської ради